Poljoprivredna praksa kroz godine se mijenjala i poljoprivredni proizvođači su tražili biljke koje svojim osobinama mogu proizvesti maksimalne rezultate. Uvidjevši da određene jedinke biljaka ne mogu dati svoj maksimalni potencijal u svim svojim osobinama počeli su stvarati križance koji daju najbolje osobine svojih roditelja. U biologiji hibrid ili križanac je potomak dviju životinja ili biljaka različitih linija, varijeteta, sorti, vrsta ili rodova. To potomstvo proizišlo je iz ukrštanja dviju genetički različitih jedinki. Hibridni organizmi u sebi sadrže najbolje soobine roditelja čime se direktno utiče na produktivnost određene biljke.
Drugim riječima, ukoliko se od dvije sorte uzmu različite osobine i postupkom križanja dobije sjeme, novonastalo sjeme je hibridno sjeme sa svojom oznakom F1. Ova oznaka označava prvog potomka dvaju roditelja sa osobinama koje proizvođač smatra bitnim za njegovu proizvodnju. Ovakva jedinka ne prenosi svoje osobine na narednu generaciju nego u daljem procesu proizvodnje ona „cijepa“ svoje osobine na osobine jednog i drugoga roditelja i u ovisnosti od toga čije su osobine genetski snažnije naredna generacija ih i naslijeđuje.
Iako je osnovna zamjerka hibrida da ne prenose osobine oba roditelja u narednu generaciju, upotreba hibrida nudi mnoštvo prednosti od kojih su:
- vrlo često su otporniji na bolesti i štetočine,
- imaju osobine koje su uglavnom superiornije u odnosu na potomke,
- stvaraju se nove biljke sa poželjnim karakteristikama za proizvođače,
- upotrebom se mogu eliminisati nepoželjne osobine biljaka.
U praksi se vrlo često pojam hibrida miješa sa pojmom genetski modifikovanog organizma (GMO) što je apsolutno pogrešno. Nastajanje hibrida odnosi se na manipulaciju samo sa genima iste vrste i u tome procesu nema nikakvog ubacivanja molekula DNK druge vrste. S time u vezi ovaj proces je potpuno prirodan i ima za cilj isključivo stvaranje jedinke koja ima poboljšane osobine u cilju maksimalnog iskorištenja potencijala željene biljke.
Kako razlikovati hibrid i sortu u praksi i za šta se odlučiti?
Iako se u praksi i sorte i hibridi vrlo često upotrebljavaju skupa njihova osnovna razlika označena je kroz sljedeća obilježja:
- na etiketama sjemena potrebno je navesti da li se radi o sorti ili hibridu. Na etiketama hibrida navedena je oznaka F1 što ih u praksi razlikuje od sorte.
- sorte prenose svoje nasljedne osobine na narednu generaciju, dok kod hibrida to nije slučaj,
- hibridi su vrlo često stvoreni da budu otporni na određene bolesti i štetočine dok su sorte prilagođene uslovima u kojima se gaje,
- sorte je moguće ponovno reprodukovati dok je hibridno sjeme potrebno svake godine kupovati što dodatno poskupljuje proizvodnju,
- hibridi se u praksi vrlo često odlikuju većim prinosima, ali sorte su u praksi češće traženije jer su preferencije potrošača prema njima više izražene.
Gore navedeno sugeriše da poljoprivredni proizvođači zaista imaju izbor kada se priča o sorti ili hibridu. U ovisnosti od tradicije, podneblja, navike ali i finalne prodaje proizvoda proizvođači donose odluku o izboru sorte i/ili hibrida u svojoj proizvodnji.
Tekst pripremila: Agronom, LEJLA GRBO
Iz MKF “Lider” kažu da nude rješenje za sve izazove i potrebe poljoprivrede, bilo da je riječ o proizvodnji ili uslugama u ovom sektoru. Potvrđuju nam da se i oni oslanjaju na dugoročnu saradnju zasnovanu na obostranom povjerenju i partnerskom odnosu.
“Nudimo pakete finansijskih i besplatnih, nefinansijskih usluga prilagođen potrebama i interesima poljoprivrednika tokom cjelokupnog trajanja saradnje. Finansijski ih podržavamo u nabavci opreme i poljoprivrednih mašina, izgradnji ili adaptaciji objekata, nabavci stoke i peradi, sjemenskog/sadnog materijala, đubriva i stočne hrane te ostalih investicija vezanih za poljoprivredu ili kombinaciji navedenih namjena“, navode iz ove fondacije.
U paketu nefinansijskih usluga su savjetovanje, edukacija, asistencija, promocija, uvezivanje, razmjena iskustava i razvoj ideja. Također, razvili su i platformu za male privrednike Pravi lider, koja poljoprivrednicima omogućava besplatno oglašavanje proizvoda i usluga, pristup edukacijama, uspostavljanje novih partnerstava i pristup informacijama o svim aktuelnim sadržajima vezano za njihov biznis.