Šta je to brend? To je pitanje na koje postoji hiljadu odgovora. Razlog tome je što se pojam brend kreira u svijesti potrošača, a ne u objektivnom, opipljivom svijetu. Proizvod ili usluga je ono što se nalazi na tržištu, dok je brend u glavama i svijesti potrošača.
Što je sve brend?
Brend može biti sve. Brend nije logo, korporativni identitet, reklama ili marketing. To je povjerenje, pripadanje, strast, sigurnost, skup jedinstvenih vrijednosti.
Naziv brend dolazi od engleske riječi brand, a američka marketinška asocijacija (AMA) definiše brend (marku) kao ime, termin, znak, simbol, dizajn ili kombinaciju istih usmjerenu k identifikaciji proizvoda ili usluga nekog proizvođača ili grupe proizvođača i njihovo razlikovanje od proizvoda ili usluga konkurencije. Danas se koncept brenda najčešće koristi za označavanje i identifikaciju proizvođača ili prodavatelja proizvoda ili usluge. Brendovi se mogu kupiti, prodati, posuditi ili iznajmiti, ali i zaštititi na nacionalnom i globalnom nivou.
Prije više od hiljadu godina, na kineskom porculanu i keramici utiskivani su simboli. Njihova svrha je bila da izvještavaju o porijeklu, kvaliteti i provjerenoj vrijednosti robe na kojoj se simboli nalazili. I danas je cilj brendiranja ostao isti, a to je da izdiferencira i izdvoji određeni proizvod u odnosu na druge koji su dostupni na tržištu.
Svaki brend treba da ponudi korisnicima nešto jedinstveno zbog čega će se, pored konkurentskih proizvoda opredijeliti baš za njega. To nekad može biti fizički dokaz o kvalitetu (dobar ukus nekog proizvoda, izdržljivost neke robe, brzina usluge). Međutim, mnogo češće se tačka razlikovanja nekog brenda krije u njegovoj emotivnoj dimenziji (čokolada koja podsjeća na djetinjstvo), samoekspresivnoj dimenziji (osjećaj koje nam neke marke pružaju prilikom nošenja njihovih proizvoda) ili ekspresivnoj dimenziji (posjedovanje brenda/marke koja je u trendu, radi društvene prihvatljivosti).
Geografsko širenje je neizbježna sudbina brendova jer je globalizacijskim procesima paralelno započeo i proces ekspanzije kompanija, porodične lokalne kompanije su se proširile u različite gradove, države i kontinente. Uz pomoć globalizacije, i globalnog umrežavanja transporta, kompanije su počele svoje proizvode nuditi u zemljama u kojima nikada nisi bile prisutne.
Kako ćete znati je li brend „naš“?
Mnogi globalni brendovi stvaraju imidž neovisno o državama u kojima se njihovi proizvodi proizvode. Danas sve više globalnih brendova ima proizvodnju na više lokacija, jer brend svojim imidžom kupcu predstavlja važniju i poznatiju informaciju od zemlje porijekla.
Prisutnost proizvoda nekog globalnog brenda na našem tržištu ne znači nužno da su ti proizvodi napravljeni u nekoj drugoj zemlji i uvezeni u Bosnu i Hercegovinu. Coca-Cola je recimo jedan od najvrjednijih globalnih brendova, a svoje punionice ima po cijelom svijetu. Takav slučaj je i s Bosnom i Hercegovinom. Punionica koja se nalazi pokraj Sarajeva posluje u sklopu globalnog brenda Coca Cola i svojom proizvodnjom zadovoljava potrebe BiH tržišta.
Svima je dobro poznata uzrečica “Misli globalno, djeluj lokalno”, a ona je za mnoge globalne brendove postala pravilo.
U mljekarskoj industriji veoma je često da globalni brendovi na lokalnim tržištima pokreću vlastitu proizvodnju vodeći se trendom podizanja svijesti o važnosti prehrane i zaštiti okoline, koji u prvi plan dovode i pojmove lokalna hrana i kratki lanci opskrbe.
Ti brendovi tako potrošačima nude svoje globalno brendirane proizvode, ali proizvedene od domaćeg mlijeka, koje dolazi od lokalno uzgojenih krava.
I pored percepcije da je neki proizvod dio globalnog brenda na kraju ipak etiketa otkriva stvarnu zemlju porijekla. Da li i vi spadate u onu četvrtinu kupaca koji će obratiti pažnju na “Made in” etiketu bez obzira na strano ime brenda? Možda se ponekad i iznenadite!
Lokalne mljekare koje su postale dio globalnih brendova zaslužuju vašu pažnju i lojalnost. Lokalni farmeri koji uzgajaju krave na lokalnim farmama za te mljekare ispunjavaju kriterije visokog kvaliteta proizvoda koje zahtijevaju standardi globalnog brenda. Pogledajte bar kod na proizvodima globalnih brendova. Ukoliko brojevi na bar kodu počinju sa 387 (što je kod za Bosnu i Hercegovinu) imate garanciju da je to svjež, visoko kvalitetan lokalni proizvod pod okriljem globalnog brenda. Što bi rekli svjetski, a naš!
Lactalis BH i Mljekara Inmer iz Gradačca koji posluju u sklopu najveće mljekarske kompanije na svijetu, Lactalis Group, trenutno sarađuju s preko 1.500 lokalnih farmera u Bosni i Hercegovini.
Rezultat dobrog odnosa Lactalisa BH i bosanskohercegovačkih farmera je više od 60 različitih mljekarskih proizvoda brendova Dukat, Domaće Blago i Dar Prirode koji se proizvode u mljekari Inmer iz Gradačca. Pored toga, Lactalis BH je zastupnik brendova President, Galbani, Alpsko Mleko i Parmalat koji su prepoznati kako na domaćem tako i na inostranim tržištima jer kupcima jamče sigurnost i kvalitet.
Lactalis Group danas je globalni lider u mliječnoj industriji, prisutan u svim kategorijama ovog biznisa na tržištu. Lactalis grupa zapošljava 80.000 zaposlenika u 94 zemlje. Robne marke Lactalis Group danas se prodaju u više od 160 zemalja širom svijeta, od kojih su najpoznatije robne marke Président, Galbani, Parmalat, Lactel, Dukat, Société, Seriously Strong, Salakis, Food Master, Lauki, Mama Luise. Kompanija Lactalis BH kao dio Lactalis Group danas se nalazi u samom vrhu mliječne industrije u BiH, a svoju stabilnu poziciju osigurava kontinuiranim ulaganjima u razvoj primarne proizvodnje mlijeka i mliječnih proizvoda.
Izvor: www.poduzetnica.ba